Directeur Michel Kok van CAT Control Systems:

‘’Automatisering is cruciaal voor recreatiebedrijven’’

‘’Het recreatiebedrijf van de toekomst kan niet zonder hoogstaande automatisering en techniek.’’ Dat zegt Michel Kok, directeur/eigenaar van CAT Control Systems BV, een bedrijf dat gespecialiseerd is in toegangscontrole, automatisering en toegangssystemen. Die worden in eigen huis ontwikkeld, specifiek voor onder meer campings, recreatieparken, camperparken, jachthavens, zwembaden enzovoort. Het bedrijf bestaat sinds 1997 en is inmiddels een grote speler op de recreatiemarkt.

Hoe belangrijks is automatisering van techniek en diensten nu én in de toekomst ‘’ik denk cruciaal’’, zegt Michel. ‘’Als je niet mee gaat met de vraag van de gast, is zijn of haar verwachtingspatroon inzake voortschrijdende techniek niet waargemaakt. Er zijn nieuwe mogelijkheden die er reeds zijn of op korte termijn beschikbaar komen. Wie niet meegaat, moet er rekening gehouden dat dat op termijn ten koste gaat van de aantrekkelijkheid van het bedrijf, wat zal resulteren in lagere bezetting. Verdergaande automatisering is voor bedrijven gewoon een ‘must’, ook in de recreatie. Het automatiseren van diverse technische voorzieningen of diensten biedt de ondernemer op velerlei vlakken mogelijkheden en kansen. Met minder personeel kan meer bereikt worden. Een veel hogere efficiency tegen lagere kosten, meer inzicht in processen en daarmee de mogelijkheid om beter op de behoefte van de gast in te kunnen spelen. De hedendaagse en toekomstige gast waardeert moderne techniek, welke toegang in hun beleving vergemakkelijkt zonder concessie te doen aan het gevoel van veiligheid’’.

De producten en diensten van CAT Control Systems bestaan in feite uit twee delen, de hardware zoals slagbomen, tourniquets, elektronische deursloten en verder de daarbij passende software. ‘’Vandaar dat wij onze systemen integreren binnen de diverse reserveringssoftwareproducten. Dan levert automatisering ook daadwerkelijk het beoogde resultaat voor de ondernemer/onderneming, personeel en de gast.’’ Kok meldt verder dat automatisering interactief wordt tussen bedrijven en gasten. ‘’Iedereen heeft tegenwoordig een smartphone en tablet, waar men middels Apps zaken als elektra en verwarming mee kunnen in/uitschakelen, verbruik kunnen uitlezen en in een ‘My home’ omgeving zelf allerlei zaken vooraf kan bepalen.’’

Toegangscontrole voor Bungalows

De bungalowparken willen eigenlijk helemaal niet meer met een conventioneel sleutelplan werken en de noodzaak mensen in de receptie ontvangen is eigenlijk ook al niet meer van deze én de toekomstige tijd. Kok: ‘’regelmatig terugkerende gasten, herhaal-boekers, weten wat ze geboekt hebben. Ze weten waar ze heen gaan en willen niet meer in de receptie wachten totdat ze de sleutel krijgen, zeker niet als deze op wisseldagen (over) vol is. Dus ook de toegang tot bungalows automatiseren en alles wat daar bij hoort kan door CAT Control Systems geregeld worden. Officieel mogen gasten vaak pas vanaf 15:00 de geboekte bungalow in. Echter, wanneer de schoonmaakservice al is geweest en de supervisor heeft geconstateerd dat het schoon is en aan de gestelde eisen van de onderneming richting de gast voldoet, dan kan na gereed melding in het softwaresysteem de bungalow reeds eerder worden vrijgegeven voor die gast. Dat kan heel eenvoudig door de hiervoor geautoriseerde kaart van de supervisor tegen het bungalow deurslot aan te brengen (CAT Lock systeem). De gast krijgt middels een ‘’push-bericht’’ melding dat de bungalow reeds eerder betrokken kan worden, wat door gasten altijd zeer wordt gewaardeerd.’’

Loyalty systemen

Door automatisering en integratie met zogenoemde loyalty systemen ontstaat een steeds beter beeld van de specifieke klant of doelgroep van het bedrijf en de mogelijkheid om deze informatie ten goede van de klant te gebruiken. ‘’Bijvoorbeeld de mededeling wanneer er op het park of omgeving een festiviteit georganiseerd wordt en er boekingsmogelijkheid en boekingsvoordeel te halen is. Dat aspect werkt service verhogend naar de gasten en zal zich vertalen in meer boekingen, een hogere bezettingsgraad en hopelijk beter resultaat voor de onderneming. Kok: ‘’De communicatie naar gasten toe, dat doen we niet, daar willen wij ons niet mee bezig houden, daar zijn anderen weer heel goed in, maar wel met name het verder automatiseren van recreatiebedrijven qua toegang en andere technische installaties en voorzieningen, dat is echt ons ding’’. De producten zijn nu al voorbereid op ontwikkelingen van morgen. ‘’Als de markt zover is, zullen we zeker verder op elk technisch en software vlak integreren. Dat is een aspect waar we heel sterk in zijn en dat komt omdat we met ons team zelf producten ontwikkelen en produceren, waarbij we luisteren naar vragen uit de markt en vooruit ontwikkelen. We hebben dus al veel ‘standaardoplossingen’, maar kunnen door ons team ontwikkelaars ook echt maatwerk oplossingen bieden.’’


Wilt u meer informatie?

Onze adviseurs willen u graag informeren over onze producten en/of services.